Tarento-Hanashika タレント・噺家

Yamasaki Hôsei, property of Today I learned on Twitter (@rakugonews) that the popular Yoshimoto comedian Yamasaki Hôsei (44, a.k.a. Yamachan) will soon begin a rakugo apprenticeship under Kamigata rakugo master Tsukitei Happô. Yamasaki’s rakugo name will be Tsukitei Hôsei.

It is no secret that aspiring performers occasionally try to use the rakugo world as a stepping stone to reach the more lucrative world of TV and other popular media. After all, formal rakugo training can offer a number of the tools necessary in becoming good talkers and marketable entertainers.

Interestingly, there seems to be a pattern developing for so-called “tarento,” generally TV personalities and/or comedians, to come to the rakugo world for training. It was not terribly surprising earlier in the year when Watanabe Atsumu (43, a.k.a. Nabe’atsu) entered the artistic school of hanashikatarento Katsura Sanshi (now Bunshi VI), but I was a little surprised when I heard that Yamasaki will be joining Happô.

The big question is WHY? Rakugo offers limited exposure and therefore cannot promise the kind of returns regular work in TV can bring. So, if it’s not about money, is it about the genuine desire to improve one’s art? Could it be about a fondness of rakugo, or genuine concern for the art’s future? Is it about personal legacy, or is it simply a gimmick?

Perhaps Katsura Sanshi’s relative absence from and successful return to Kamigata Rakugo following an illustrious 30+ year career in TV, and his recent ascension to his master’s name insprired tarento to think they too could make it as hanashika. Or maybe the current rakugo boom is affecting even TV stars.

According to Mantan Web (Yomiuri Shinbun Digital), Yamasaki has long had a strong desire to challenge himself with something other than working as a tarento. In addition to his friend Higashino Kôji suggesting rakugo rakugo in 2008, he also listened the late Katsura Shijaku’s version of the rakugo story Kôzu no tomi. This made him realize the appeal that rakugo has.

Whatever the reasons tarento want to become hanashika, one thing is clear. They will bring new fans to rakugo. We can only be grateful for this. The thing that is not clear, however, especially since they are also continuing their “day jobs,” is the impact they will have on the rakugo world. Will they ever be able to perform the kind of rakugo old rakugo masters and die-hard rakugo fans expect, or will they help redefine rakugo in a new era?

I like rakugo, so I would like to cheer them on in either case. There may be something fun in all of it.

今朝、ツイッター (@rakugonews)でこんな記事を見ました。吉本のお笑い芸人、山崎邦正(44、愛称 やまちゃん)が2013年1月より月亭八方師匠のもとで落語修業を始め、落語芸名は「月亭方正」となる…

テレビや他のメディアで活躍すると出る杭は打たれると思われ、落語という違う分野を踏み台に使う意欲的な若い芸人もいたりします。話し上手になり、芸能界での処世術も落語修業中に学べるからでしょうか。

しかし、面白いことに、最近はこれとは逆のパターンがよく見られます。既に知名度のあるタレントが落語の世界に入り、一から修業を始めているのです。渡辺鐘(43、愛称 ナベアツ、 芸名 桂三度)氏が、噺家・タレントである桂三枝(現 六代文枝)師匠の一門に入ったことにはあまりびっくりしませんでしたが、山崎氏が八方師匠に入門するニュースを聞いた時は、ちょっとびっくりしました。

僕の疑問はただ一つ、ナゼ〜?です。落語では顔はそんなに広げられないし、テレビでレギュラーを持つほどお金も入らないし。お金のためじゃなければ、やはり自分の芸を磨くためでしょうか。落語が好きとか、落語の将来を心配しているとか…または個人の名誉のため、はたまた何か思惑があってのことなのか...

六代文枝師匠が修業を始めて1年も経たないうちに芸能界の世界に入り、30年ほどテレビで活躍しましたが、その後、上方落語に戻ってきて自分の師匠の名前を襲名しました。これを見て、他のタレントも噺家になろうと思ったのでしょうか。または上方落語がテレビの中で活躍してきた芸人を魅了しているのでしょうか。

マンタンウェブ(毎日新聞デジタル)によりますと、山崎さんは以前からタレント以外の活動にも挑戦したいという強い思いを持っており、08年に友人の東野幸治さんの勧めもあって故・桂枝雀さんの落語「高津(こうづ)の富」を聴き、落語の面白さに目覚めたそうです。

タレントがなぜ噺家になりたいのか、その理由は別にして、はっきりしていることが一つあります。それは、タレントは新しい客を寄席に連れてきてくれるということです。これは本当にありがたいことです。さらに、彼らはタレントという「本職」を辞めないからこそ、彼らが落語会に与える影響は未知数です。果たして、彼らは落語の大師匠、そして根っからの落語ファンに納得してもらえるような落語ができるようになるでしょうか。落語の新しい幕開けを迎えることができるのでしょうか。

僕はとにかく上方落語が好きということで、新しく噺家になるタレント・噺家も応援したいと思います。何か面白いことがあるかもしれません。

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