Perfect Rakugo Day パーフェクトらくごデー

Dourakutei (yose)Today I went to the Dôrakutei (yose) as planned.

I was happy to run into Katsura Asakichi outside before the show. It had been at least a year since I last spoke with him.

Dôrakutei is a great yose for a number of reasons, perhaps the most important one being that it is small. It is not a traditional yose, but its size is ideal for enjoying rakugo. It seats no more than 100 people, and hanashika do not use a microphone. Listeners can get an up close and personal experience with a wide range of professionals, from young newcomers to respected masters.

Today was a nice mix of hanashika. As far as the stories went, it was a perfect rakugo day. Why perfect? Because all stories told today were time-tested classics (koten rakugo). New stories (sôsaku/shinsaku rakugo) can be good, but I prefer koten. So, today was quite a treat.

Today’s lineup:

Katsura Marisuke: Hyôgo bune (The Hyôgo Ferry), first half

Katsura Manga: Nedoko ([That’s My] Bed), first half

Katsura Beishi: Mukôzuke (Self-Registration [at a Funeral])

Katsura Asakichi: Tensai (Natural Calamities)

Intermission (naka’iri)

Katsura Shiodai: Yuyaban (Public Bathhouse Attendant)

Katsura Bunnosuke: Shiri mochi (Butt Rice Cakes)

今日は予定通り、動楽亭に行ってまいりました。

開場前に外で桂あさ吉さんに偶然に会えましたので、本当によかったです。あさ吉さんと話すのが本当に久しぶりで、1年ぶり以上だったと思います。

動楽亭は魅力的な寄席で、その理由はいくつかあります。もっとも大きい理由は、動楽亭が小さいからです。昔の寄席とは異なりますが、サイズ的でいうと、まことに理想的なスペースです。100人も入らず、噺家がマイクを使わないので、とてもいいです。聴者が噺家とかなり親しく、親密に過ごせるし、普段の出演者は前座から尊敬すべき大師匠まで高座に上がります。

今日の噺家の組み合わせもとてもよかったです。噺で言いますと、パーフェクトらくごデーでした。なぜパーフェクトかと申しますと、今日の噺はすべてが古典落語でした。創作・新作落語はタマに面白いネタを聴きますが、僕的にはやかり、古典がええなぁ。だから、今日は贅沢でした。

今日のラインアップ、

桂鞠輔 「兵庫舟」 前半

桂まん我 「寝床」 前半

桂米紫 「向う付け」

桂あさ吉 「天災」

中入

桂塩鯛 「湯屋番」

桂文之助 「尻餅」

皆様、おつかれさまでございました。

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