(Rakugo) Kabuki Stories with Scenery, Part II 道具入り芝居噺 その二 

Miya Nobuaki with Hayashiya ShōjakuI was invited yesterday to another special performance and talk featuring Hayashi Shôjaku at the National Research Institute for Cultural Properties, Tokyo  (Tokyo bunkazai kennyûjo). The show was once again organized by Tsubouchi Theater Museum research associate, Miya Nobuaki.

Shôjaku performed one subanashi (lit. plain story) and one dôgu iri shibaibanashi (kabuki stories with scenery), which I wrote a bit about in a previous post. The subanashi was a section of Meijin Chōji (Chōji the Master) and the dôgu iri shibaibanashi was Kajikazawa (At the Kajikazawa River). The scenery used for Kajikazawa was beautiful. There was even live (paper) falling snow, which was especially nice on a humid summer day.

Hayashiya Shôjaku during a post-show  interviewI asked Shôjaku how he transports the scenery and so many props and he said that he relies on a professional courier service. Still, putting everything together and packing it up must be a huge undertaking (especially for his deshi). Apparently, his master (Hayashiya Shôzô VIII [1895-1982]) used to load everything onto a handcart and pulled it to shows himself.

Yesterday’s show was another great one. I am looking forward to Shōjaku performing two more times this year at the Tokyo bunkazai kennyûjo, in fall and winter.

昨日、再び東京文化財研究所で行われた林家正雀師匠の公演と芸談インタビューに招待していただき、大変勉強になりました。主催者は、今回も坪内演劇博物館の研究助手の宮信明先生でした。

Miya Nobuaki with Hayashiya Shôjaku正雀師匠が二席をお演りになりました。一席目は素噺である「名人長二」(仏壇叩きから湯河原)で、二席目は道具入り芝居噺の「鰍沢」でした。(前に芝居噺について少し書いたことがあります。)「鰍沢」の道具ですが、とッても美しかったです。雪(紙)までも降っていました。蒸し暑い夏の日にちょうどよかったです。

The scenery used for the story Kajikazawa非常に多い道具は、どのように運びますかと正雀師匠に聞いてみました。毎回宅急便会社にお願いしているとおっしゃっていました。それにしても、準備も片づけも大仕事に違いません(弟子さんもおつかれさまです)。正雀師匠の師匠(八代目林家正蔵 1895-1982)が道具を手車に乗せて、寄席まで自分で引っ張っていたそうです。汗

昨日もたっぷりと楽しませていただきました。今年の秋と冬にもう一度ずつ正雀師匠の公演と芸談インタビューが東京文化財研究所で行われます。ぜひ、そのときも聴きにいけたらと思っています。

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